Social media is de nieuwe telefoon

Social media is big business geworden voor marketeers. Het gebruik van LinkedIn, Facebook, Google+, Pinterest en Twitter om contact te houden met klanten begint net zo gewoon te worden als het gebruik van de telefoon.

Social media alleen voor jongeren?

Dit artikel is een in maart 2013 bijgewerkte versie van een artikel dat in de nieuwsbrief van mei 2011 gepubliceerd onder de titel ‘Social media alleen voor jongeren? Ik dacht het niet!’

Social media is business

Justin Bieber mag dan nog steeds mateloos populair zijn onder twitterende meisjes, maar social media zijn big business geworden. Grote bedrijven zien social media als een van de belangrijkste manieren om contact te houden met hun klanten.

Omgekeerd verwachten steeds meer klanten tegenwoordig dat zij hun klachten via Twitter of Facebook kwijt kunnen.

Eigenlijk is er niet eens zo veel verschil met vroeger – geen winkelier vindt het leuk dat drie klanten toekijken als een andere klant komt klagen over slechte waar. Alleen kijken er nu niet drie klanten mee, maar 500 of misschien wel 50.000.

Het internet staat vol met cases waarin een merk of een leverancier flinke schade oploopt door niet adequaat te reageren op klachten die via social media zijn geuit.

Angst is een slechte raadgever

Aantal uur per week dat aan social media wordt besteed.

Social media inzetten voor je bedrijf hoeft niet zo heel veel tijd te kosten. De grootste groep mensen besteed hieraan tussen 1 en 5 uur per week.

Maar angst is een slechte raadgever. Daarom kun je al dat soort verhalen beter niet meenemen in het besluit om social media onderdeel te maken van je marketingmix.Als je dan toch nog overtuigd wilt worden, kun je beter kijken naar de voorbeelden waarbij het gebruik van social media juist goed uitpakt. Het internet staat vol met dat soort succesverhalen.

Maar in plaats van al die juigverhalen kun je natuurlijk ook kijken wat andere gebruikers zeggen. Aan het Social Media Marketing Industry Report 2012 hebben 3800 marketeers meegewerkt. Als voordelen van social media noemen zij:

  • zichtbaarheid verbeteren: 85% (88%)
  • meer bezoek website: 69% (72%)
  • inzicht verkrijgen in de markt: 65%
  • lead-generatie: 58% (51%)
  • loyale fans krijgen: 58%
  • betere zoekmachinenotering: 55% (62%)
  • nieuwe samenwerking:51%  (56%)
  • lagere marketingkosten: 46% (49%)
  • hogere verkoop: 40% (43%)

De waarden tussen haakjes zijn de percentages uit het rapport over 2011 – het bereiken van de fans stond in 2011 nog niet in de lijst van veelgenoemde redenen om gebruik te maken van social media. Net als in 2011 stond ook in 2012 het verbeteren van de zichtbaarheid -brand awareness- op nummer 1.

[Onderstaande content wordt uitgeserveerd via een andere website.]

Social media als de nieuwe telefoon

Uit bovenstaand lijstje blijkt al dat social media niet op zich staat. Het behoort geïntegreerd te worden in de marketingmix.

Net zoals de introductie van de telefoon compleet nieuwe mogelijkheden voor het bedrijfsleven opleverde, zo biedt ook de opkomst van sociale media nieuwe kansen. En net zoals een telefoongesprek niet hetzelfde was als het bezoek van een vertegenwoordiger, zo kennen social media hun eigen ‘mores’. Misschien dat kinderen deze gebruiken al met de paplepel hebben meegekregen, maar iedere volwassene kan het ook leren. Zeker weten.

Wil je alvast zien hoe, met een knipoog, social media wordt ingepast in de marketingmix van een kinderfeestje? Kijk dan hieronder of klik op deze link om de video op YouTube te bekijken. bit.ly/mdPink

[Onderstaande content wordt uitgeserveerd via een andere website.]

Wij slaan een andere weg in..!

Beste cursisten, sinds 1986 hebben wij cursussen voor jullie mogen verzorgen. Van MS DOS tot ePubs 🙂 Dat deden wij met bijzonder veel plezier en inzet. Inmiddels zijn wij ook actief geworden met een stichting op het gebied van mensenrechten en dat heeft zo’n grote vlucht genomen, dat wij voor nu stoppen met het verzorgen van cursussen. Met pijn in het hart, maar met overtuiging. Heeft u nog vragen, wensen, wilt u een cursus volgen: mail naar sdj@emday.nl en ik zet het door naar de betreffende docent, die contact met u zal opnemen. U kunt dan rechtstreeks ‘zaken doen’ met elkaar. Dank voor uw vertrouwen en prettige aanwezigheid. Het ga u goed..! Hartelijke groet, Saskia de Jong en Miriam van der Have. (juni 2018)